poniedziałek, 6 kwietnia 2020

Komendant. Życie Salomona Morela. Anna Malinowska - recenzja książki.

18/2020

Twórczość Anny Malinowskiej miałam okazję poznać kilka lat temu podczas czytania książki "Brunatna kołysanka. Historie uprowadzonych dzieci". Tamta pozycja wywarła na mnie duże wrażenie, pozostawiła wiele pytań bez odpowiedzi i to najważniejsze, które pojawia się za każdym razem gdy chodzi o życie niewinnych osób...dlaczego? 
Czułam, że kolejna pozycja autorki może być również trudna jednak sięgnęłam z kilku powodów.  Przede wszystkim by poznać bliżej życie Salomona Morela - polskiego Żyda, który był jednocześnie ofiarą i oprawcą.


Opis z okładki: 

 Czy młody Szlomo ukrywający się w oborze albo w sosnowym lesie spodziewał się, że zamieszka tuż obok obozu ogrodzonego drutem pod napięciem? I że będzie tam żyć bez strachu, za to inni będą się bać jego?
Salomon Morel: Żyd i Polak, ofiara i oprawca... W czasie wojny w bestialski sposób zamordowano jego najbliższą rodzinę. Po wojnie on sam został słynącym z okrucieństwa komendantem obozu pracy Zgoda w Świętochłowicach, w którym po upadku III Rzeszy przetrzymywano w strasznych warunkach, głodzono, gwałcono i torturowano Ślązaków. Potem był funkcjonariuszem w więzieniu dla młodocianych w Jaworznie, gdzie próbowano ich nawracać na jedynie słuszne poglądy polityczne. Jednocześnie Szlomo, pieszczotliwie nazywany przez kolegów z partyzantki „wariatem”, był kochanym ojcem rodziny i lubianym, skorym do żartów kompanem zabaw. Więc kim tak naprawdę był komendant Morel? Ofiarą, katem, mścicielem, nadgorliwym funkcjonariuszem systemu.


Salomon Morel pochodził z rodziny żydowskiej. Podczas wojny ukrywał się z rodziną by uniknąć pobytu w getcie. Schronienia udzieliła mu rodzina Tokarczyków (zdj. powyżej). Niestety rodzice, drugi brat i bratowa zostali zastrzeleni. Salomon wraz z bratem uciekli...jednak aby uniknąć kary za kradzieże Morel winą obarczył brata.
W 1944 został strażnikiem więziennym w Lublinie, następnie w Tarnobrzegu.  Kolejnym miejscem był obóz Zgoda w Świętochłowicach gdzie pełnił funkcje komendanta obozu. Kiedy obóz zlikwidowano Salomon został przeniesiony do Jaworzna gdzie również był komendantem więzienia. Tych miejsc było jeszcze kilka, a w każdym z nich został zapamiętany jako okrutny i brutalny człowiek. 
Salomon Morel nigdy nie został skazany za swoje czyny. Zmarł w 14 lutego 2007 w Tel Awiwie.


Historia Salomona Morela jest wstrząsająca i nic go nie usprawiedliwia. Oczywiście chciał zemsty na Niemcach za śmierć swojej rodziny lecz gdzieś w tej zemście zapędził się za daleko. Był brutalny nie tylko dla Niemców ale dla każdego innego więźnia, który stanął mu na drodze i nieważne jakiej był narodowości. Czy Salomon Morel miał trudne dzieciństwo? Raczej nie bo wiele osób straciło kogoś w czasie wojny. On nie przeżył getta, czy obozu koncentracyjnego, a mimo to stał się  oprawcą. Nic nie usprawiedliwia jego czynów i okrucieństwa. 
Książka Anny Malinowskiej opisuje życie Morela jeszcze sprzed wojny. Mamy okazje poznać sąsiadów i osoby, które pomagały rodzinie podczas wojny. Poznajemy dokładnie działalność Salomona w czasie wojny jak i tuż po niej. To nie są suche fakty lecz relacje  wielu osób, które miało z nim jakikolwiek kontakt. Często powtarza się stwierdzenie, że Morel czerpał przyjemność z karania więźniów. Każdy rozkaz wydawał z uśmiechem na twarzy.
W książce znajdziemy relację byłych więźniów. Wspominają nie tylko Morela lecz warunki w jakich przyszło im spędzić wiele lat. Autorka dociera również do córki Salomona Morela, która do końca uważała go a najukochańszego.
Polecam książkę osobom, które lubią czytać biografie czy reportaże i interesuje ich życie Salomona Morela. Fani Twórczości Anna Malinowskiej na  pewno się nie zawiodą i sięgną po książkę.

Autor: Anna Malinowska
Gatunek: biografia
Wydawnictwo: Agora
Ilość stron:443
Data wydania: 25 marca 2020
Książkę można kupić na wielu stronach w promocyjnej cenie.

http://wydawnictwoagora.pl/komendant-zycie-salomona-morela-premiera-juz-25-marca


Książkę zgłaszam do wyzwania Olimpiada Czytelnicza.

33 komentarze:

  1. W pierwszej chwili myślałam, że to powieść... :) Bardzo lubię biografie. Dodatkowo interesuję się historią i kulturą Żydów, holokaustem itp, więc bardzo chętnie przeczytam tę książkę. Nigdy o niej wcześniej nie słyszałam...

    OdpowiedzUsuń
  2. Interesująca książka, która pokazuje, że zemsta bywa wielkim balastem. Będę miała na uwadze ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wesola Komorka7 kwietnia 2020 13:50

      "HU...HU...HU...Ohhhhh...The wonderful thing about Tiggers is Tiggers are wonderful things, they`re bouncy trouncy bouncy flouncy fun fun fun fun fun, but the most wonderful thing about Tiggers is i`mmmmm the only one ! ! !...HU...HU...HU..."

      Usuń
  3. Cenią sobie książki o tej tematyce, więc zapisuję tytuł. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety to nie jest książka, którą przeczytam 🤔

    OdpowiedzUsuń
  5. Z pewnością bardzo przejmująca lektura ! Ale i ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie słyszałam o tej książce. Ta tematyka zawsze budzi we mnie emocje.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam o tej książce, jednak uwielbiam taką tematykę, więc leci na moją listę do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem, czy chciałabym przeczytać tę książkę. Rozumiem trudne czasy, rozumiem traumatyczne dzieciństwo, ale żeby tak zostać potworem? Trudno to zrozumieć

    OdpowiedzUsuń
  9. Tym razem podziękuję. Za brutalne. Zdecydowanie nie na ten "czas zarazy" Jakoś w ogóle nie przepadam za literaturą wojenno- obozową...
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mimo, że dość dużo czytam o II Wojnie Światowej, to o Morelu jeszcze jakimś cudem nie słyszałam, a biografia zapowiada się ciekawie. Miał szczęście, że przetrwał wojnę - w sumie dlatego, że zawsze wiedział, gdzie się podłączyć. Po wojnie też.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie słyszałam o tym człowieku ani o tej książce. Być może kiedyś przeczytam, ale na pewno nie szybko. Teraz chyba potrzebuję lżejszych tytułów, jakiegoś, nie wiem, oddechu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Biografie sa bardzo ciekawe. Postac mi nie jest znana, ale to nie jest przeszkoda

    OdpowiedzUsuń
  13. Zdecydowanie nie jest to pozycja dla mnie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kiedyś może po nią sięgnę, ale póki co mam inne pozycje przed sobą. ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka wydaje się być ciekawa. Aczkolwiek ostatnio wolę tematykę trochę lżejszą. Może za jakiś czas skuszę się na tę książkę .

    OdpowiedzUsuń
  16. Trudny temat, ale warto po takie książki sięgać, aby nie zapominać o historii. I o tym, że w życiu nic nie jest ani białe, ani czarne...

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja ostatnio mocno wciągnęłam się w klimat tamtych lat za sprawą serialu "Stulecie winnych". Książkę z chęcią przeczytam i podsunę mojemu mężowi, bo bardzo lubi biografie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie czytałam niczego wcześniej autorki.
    Literatura "obozowa" ciekawi mnie, ale jednak ciągle nie znajduję na nią czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wydaje mi się że to bardzo wstrząsająca historia. Chyba teraz nie jest to dla mnie dobry czas na taką lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  20. Słyszałam, ale nie jestem fanką tego typu literatury.

    OdpowiedzUsuń
  21. nie bardzo mnie korci taka lektura;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie lubię biografii, to zdecydowanie gatunek nie dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  23. Podsunę tytuł mężowi, może go zainteresuje :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Kiedyś pewnie przeczytam, choć niespecjalnie lubię książki, w których nie mam szans poznać prawdy. Już się nie dowiemy "dlaczego". Poznamy tylko te fakty, które są znane.

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie kojarzę ani autorki, ani bohatera, ale z tego co piszesz mogłaby mi przypaść do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie wiem czy to prawda? Ale gdzieś czytałam ze Polacy zamordowali jego rodziców ?!
    A on nienawidził Niemców!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze i odwiedziny mojego bloga :)
Każdego z komentujących odwiedzę na pewno :)