piątek, 3 listopada 2023

Szymek. Piotr Kościelny - recenzja książki.

 21/2023


Z książkami Piotra Kościelnego mam tak, że albo przepadam całkowicie albo wręcz ciężko dotrwać mi do końca. W zasadzie to taka loteria bo nigdy nie wiem czy tym razem trafię na dobrą powieść czy nie. Najnowsza powieść autora "Szymek" naprawdę mnie zainteresowała więc musiałam po nią sięgnąć. Jestem świeżo po lekturze i muszę od razu podzielić z Wami opinią. Zapraszam.


Opis z okładki:

Historia zaczyna się bardzo dramatycznie w momencie gdy piętnastoletni Szymon Dąbrowski popełnia samobójstwo rzucając się pod pociąg. Policja stwierdza, że osoby trzecie nie brały w tym udziału i umarza śledztwo. Jednak gdy kilka dni później swoje życie postanawia zakończyć jego starszy brat policja uważa to za dziwny zbieg okoliczności i postanawia przyjrzeć się sprawie.
Autor przenosi nas do 1993 roku, kiedy to Szymon Dąbrowski wkracza w nowy etap w swoim życiu. Zmiana szkoły i nauka w technikum. Jako nieśmiały chłopak ma wielkie obawy jak potoczy się jego życie w nowej szkole i czy starsi koledzy bardzo będą mu dokuczać. Szymek to zwyczajny chłopak, który dorasta i ma swoje marzenia i potrzeby jak większość nastolatków w jego wieku. Jednak pewne wydarzenia przewracają jego świat do góry nogami.  Historię Szymka poznajemy na przemian z obecnymi wydarzeniami i prowadzonym śledztwem.
Piotr Żmigrodzki, który prowadzi śledztwo to komisarz borykający się z dużym problemem alkoholowym. Pije bo chcę zapomnieć o śledztwie sprzed lat, w którym popełnił błąd i skazał niewinną osobę na karę śmierci.  Razem z młodym policjantem Krzysztofem Sawickim próbują odkryć co było przyczyną, że dwaj bracia w taki sposób zakończyli swoje życie w taki własny sposób. Czy przyczyniły się do tego inne osoby?

 
Przyznam Wam się szczerze, że chyba pierwszy raz aż tak bardzo ruszył mnie jakiś kryminał. Czytając niektóre fragmenty płakałam. Jako matka  cichego i zamkniętego w sobie nastolatka, który właśnie zaczął technikum jak nasz główny bohater podwójnie przeżyłam to co wydarzyło się z głównym bohaterem. Wiem jak czasami trudno dotrzeć do nastolatków bo mają swoje sprawy i nie bardzo chcą się dzielić z rodzicami tym co ich gryzie. Nawet nie chcę myśleć co przeżywają rodzice, którzy tracą dwójkę dzieci w tak krótkim czasie.
Autor poruszył bardzo trudny, a zarazem ważny temat jakim jest tolerancja, a w zasadzie jej brak. Akcja dzieje się w latach dziewięćdziesiątych i patrząc na to co dzieje się teraz nie wiem czy coś zmieniło się w tej kwestii chyba jedynie na gorsze bo teraz młodzież ma większe możliwość gnębienia innych i to jest naprawdę bardzo przykre. Dodatkowo co warto wspomnieć przy takim temacie to problem ze wparciem psychologicznym dla dzieci i młodzieży. 

Tak jeszcze dodam, że dziś przeglądając portal społecznościowy trafiłam na koncie Martyny Wojciechowskiej na pewien spot kampanii "Warto rozmawiać", który dotyczy zdrowia psychicznego i rozmowy. Obejrzyjcie go, udostępnijcie dalej bo to naprawdę ważne.

Wracając do książki "Szymek" Piotra Kościelnego to z czystym sercem polecam bo to naprawdę bardzo dobra książka, która porusza trudny temat ale właśnie o takich tematach trzeba pisać i rozmawiać. Książka bardzo ciężkiego kalibru szczególnie dla rodziców nastolatków jednak warto po nią sięgnąć nawet jeśli poruszy was do łez tak jak mnie. Być może niektórym coś uświadomi.
Panie Piotrze dziękuję bardzo za tą książkę!


Autor: Piotr Kościelny
Gatunek: kryminał
Wydawnictwo: Czarna Owca
Ilość stron: 416
Data wydania: 11 października 2023


Czytaliście "Szymka" Piotra Kościelnego? Jestem bardzo ciekawa waszych wrażeń.

4 komentarze:

  1. Książka czeka na przeczytanie u mnie na czytniku. Cenię sobie tak ważne tematycznie tytuły.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta książka zbiera całkiem dobre recenzje. Jeśli tylko wpadnie w moje łapki, na pewno do niej zajrzę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka zrobiła na mnie spore wrażenie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze i odwiedziny mojego bloga :)
Każdego z komentujących odwiedzę na pewno :)