środa, 13 grudnia 2023

Ptak smutnego stulecia. Edith Piaf. Joanna Rawik - recenzja książki.

 29/2023

Edith Piaf to kobieta, którą podziwiało wiele kobiet i mężczyzn. Piękna, uzdolniona z cudownym głosem. Jednak tak naprawdę mało kto wiedział jak wyglądało życie piosenkarki. I o tym właśnie jest książka biograficzna "Ptak smutnego stulecia. Edith Piaf" Zapraszam na recenzję.


Opis ze strony wydawnictwa:

Jest to barwna, ale rzetelnie udokumentowana opowieść Joanny Rawik  o jej wieloletniej fascynacji postacią i piosenkami Edith Piaf. Wyjaśnia na czym polegał fenomen bohaterki tej opowieści, prostej dziewczyny z paryskiej ulicy, która stałą się największą pieśniarką XX wieku co sprawiło, że Piaf stała się nieprzemijającą legendą współczesnej kultury. Ale jest przede wszystkim opowieścią o życiu Piaf, o jej licznych romansach i kilku małżeństwach, o jej zachłanności na wciąż nowe przeżycia i doświadczenia. Jest opowieścią o podświadomym dążeniu wywodzącej się z dołów społecznych pieśniarki do wzbogacenia własnego wnętrza, do poznawania świata i ludzi którzy poszerzali jej horyzonty myślowe i potwierdzali przynależność "świętego potwora" do elity kulturalnej.


W zasadzie nigdy nie interesowałam się zbytnio życiem Edith Piaf ale, że lubię pogłębiać wiedzę o ciekawych ludziach postanowiłam sięgnąć po tą książkę. W zasadzie to mam mieszane uczucia bo jeśli autorka jest wielką fanką Piaf to czy jest całkowicie obiektywna? Trudno to powiedzieć.

Książka to fragmenty wspomnień o pieśniarce, listy i recenzje ale również jest to powieść, w której autorka próbuje wczuć się w rolę Edith Piaf (i innych osób) i tworzy na potrzeby książki dialogi, które prawdopodobnie mogły wypowiedzieć osoby z książki. Dla osób, które nie znają w ogóle życia i kariery Małego wróbelka (jak się o Edith mówi) książka na pewno będzie cennym źródłem wiedzy.


Autor: Joanna Rawik
Gatunek: powieść biograficzna
Wydawnictwo: Studio Emka
Ilość stron: 296
Data wydania: 1 stycznia 2003
 

9 komentarzy:

  1. Widziałam kilkakrotnie film o Piaf, ale być może Joanna Rawik dodaje w swojej książce więcej szczegółów. Zresztą to nie pierwsza biografia Piaf napisana przez Joannę Rawik. Wydała również "Hymn życia i miłości". w 1998 roku i ta książka jest dostępna w mojej bibliotece.
    Dziękuję za tą recenzję. Piaf jest tak ciekawą osobowością, myślę, że warto o niej poczytać.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem bardzo ciekawa tej publikacji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tę książkę i pożyczyłam ją mojej cioci. Właśnie ją czyta.

    OdpowiedzUsuń
  4. "Mały wróbelek" nie wiedziałam że tak sie o Edith Piaf mówi

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedyś na pewno znajdę czas i przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kto wie, może kiedyś skuszę się przeczytać :D
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Pamiętam film o życiu Edith Piaf, ciekawa jestem czy w książce znajdują się jakieś informacje, których zabrakło w filmie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Też lubię pogłębiać wiedzę o ciekawych ludziach. Edith Piaf to ciekawa postać. Oglądałam kiedyś film o niej... Będę miała ten tytuł na oku. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Na pewno chętnie przeczytam tę biografię Edith Piaf. Oglądałam o niej film i czytałam wcześniej jakąś starszą biografię. Uwielbiam język francuski i piosenki w tym języku :) Biografie należą do moich ulubionych gatunków

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze i odwiedziny mojego bloga :)
Każdego z komentujących odwiedzę na pewno :)